Nieuws: CompaNanny Schiphol uniek met 24/7 kinderopvang

Bijna drie jaar geleden, in mei 2014, opende CompaNanny haar nieuwe vestiging op Schiphol CBD. Bij de opening werden er twee kindjes verwelkomd; inmiddels bieden ze opvang aan ruim 100 baby’s en peuters van 0 tot 4 jaar. Tijd voor een kijkje achter de schermen. Hoe hebben ze deze groei gerealiseerd? En wat maakt deze vestiging zo bijzonder? We vroegen het Algemeen Directeur Jiska Horn.

Gepubliceerd op: 13 oktober 2017

Bijna drie jaar geleden, in mei 2014, opende CompaNanny haar nieuwe vestiging op Schiphol CBD. Bij de opening werden er twee kindjes verwelkomd; inmiddels bieden ze opvang aan ruim 100 baby’s en peuters van 0 tot 4 jaar. Tijd voor een kijkje achter de schermen. Hoe hebben ze deze groei gerealiseerd? En wat maakt deze vestiging zo bijzonder? We vroegen het Algemeen Directeur Jiska Horn.

CompaNanny Schiphol CBD heeft de afgelopen 3 jaar een flinke ontwikkeling doorgemaakt, hoe hebben jullie dit ervaren? “Dat we na deze eerste drie jaar op zo’n succesvolle start terug kunnen kijken, maakt me trots. CompaNanny biedt als enige kinderopvang aan op Schiphol. Het is een hele fijne, levendige omgeving en ik ben blij dat we hier onderdeel van uit maken. We zijn ontzettend trots op de vestiging en op wat we hier tot nu toe opgebouwd hebben. Op dit moment hebben we een team van 26 medewerkers en bieden we opvang aan ruim 100 kinderen,” aldus Jiska.

Kun je iets meer vertellen over deze vestiging?
“Er zitten in totaal vijf groepen op deze locatie en de vestiging is zo gefaciliteerd dat er 24- uursopvang kan plaatsvinden. Zo hebben we extra individuele rustruimtes, een leef-keuken en een badkamer. Ook hebben we een mooi buitenterrein voor zowel de baby’s als de peuters. En het is natuurlijk helemaal prachtig dat we zo een uitstapje kunnen maken naar Schiphol en naar vliegtuigen kunnen gaan kijken.

We zijn blij dat het gelukt is een echte huiselijke omgeving te creëren. Zeker op een locatie als Schiphol, waar het leven dag en nacht doorgaat, is het bijzonder dat wanneer je de vestiging binnenstapt, je je meteen thuis voelt.”

Welke dienstverlening bieden jullie de ouders?
Jiska: “In de omgeving van Schiphol zijn wij de enige kinderopvang met 24-uursopvang. Daarnaast bieden we ook reguliere en flexibele opvang aan. Door deze drie diensten, is de opvang geschikt voor een breed publiek. Ouders die op Schiphol werken en vaste kantoortijden hebben, maken voornamelijk gebruik van de reguliere opvang. Daarnaast is de flexibele opvang bij uitstek geschikt voor ouders die ’s ochtends vroeg beginnen of tot ’s avonds laat door werken. De nachtopvang wordt vooral gebruikt door ouders die vliegen en daardoor onregelmatige diensten werken.”

Hoewel er naar nachtopvang minder vraag is dan naar de reguliere en flexibele opvang, blijft CompaNanny dit wel aanbieden. “We vinden het belangrijk om ook aan deze specifieke behoefte van een selecte groep ouders te kunnen voldoen.”

Hoe werkt dat precies, 24-uursopvang?
“Voor de reguliere opvang geldt dat we zoveel mogelijk het ritme van thuis volgen, en voor de 24- uursopvang is dat precies hetzelfde. De kinderen eten bij ons een biologische warme maaltijd, gaan bij ons in bad en voor het slapen gaan lezen we een verhaaltje. Zoals gezegd zijn onze faciliteiten hierop afgestemd. We hebben speciaal wat kleinere slaapkamers voor de kinderen die ook ’s nachts blijven, zodat hun nachtrust niet anders is dan thuis. Gedurende de nacht zijn er altijd minimaal twee Nannies aanwezig en eventueel meer, afhankelijk van het aantal kinderen.”

De 24-uursopvang is ook voor jullie een nieuwe dienst. Zijn er zaken waar jullie tegenaan gelopen zijn?
Jiska vertelt: “We hadden natuurlijk al meerdere vestigingen en onze vestiging op Schiphol is eigenlijk een vestiging zoals alle andere. We weten hoe we kinderopvang moeten neerzetten. Maar omdat we op deze vestiging de 24-uursopvang wilden introduceren, moesten we van te voren heel goed nadenken over welke extra faciliteiten we hier nodig hadden. Van te voren spraken we daarom met de ouders en hebben we goed geluisterd naar wat zij van ons verwachtten. Nadat we gestart zijn, was het vooral ‘learning by doing’. Zo zijn we elke dag nog aan het verbeteren.”

Hoe zijn de reacties van de ouders?
“De ouders zijn enthousiast en de klanttevredenheid is hoog. We krijgen vaak te horen dat ze CompaNanny écht anders vinden dan andere kinderopvangorganisaties. Enerzijds omdat we een uitgebreide dienstverlening bieden en anderzijds zijn ouders erg blij met onze pedagogische visie en de kwaliteit van onze medewerkers.”

Waarom is jullie aanpak zo anders dan andere kinderopvang?
“We hanteren een pedagogische aanpak waarbij we kinderen individueel benaderen. We kijken naar de persoonlijke behoefte van ieder kind en stimuleren op basis hiervan de ontwikkeling. We bieden kinderen een rustige, veilige plek die voelt als thuis. Het dagritme van ieder kind wordt door de Nannies zorgvuldig bijgehouden in het Ouderportaal, waar je als ouder ook foto’s van je kind bij CompaNanny in kunt bekijken. Ook hebben we een pedagogisch inhoudelijke app, De CompaNanny Gids, die gevuld is met heel veel informatie en inspiratie over wat kinderen in de eerste jaren van hun leven allemaal ontdekken. Zo kunnen ouders ook thuis de ontwikkeling van hun kind stimuleren op een manier waarop wij dat bij CompaNanny doen. Verder horen wij vaak van ouders terug dat onze pedagogische visie niet alleen prachtig op papier staat, maar dat ze het vooral heel goed terugzien in de praktijk.”

Naast jullie pedagogische visie, zijn er nog andere punten die ouders als positief ervaren?
“Wat we ook vaak horen, is de goede kwaliteit van onze medewerkers. We hebben een jong enthousiast team dat elke dag bouwt aan de ontwikkeling van onze vestigingen. We werken met medewerkers van verschillende opleidingsniveaus. We bieden een mix van 50% MBO-opgeleide en 50% HBO-opgeleide Nannies. Zo hebben we een optimale mix van kennis en vaardigheden in huis waarmee we de beste zorg kunnen bieden aan je kind.”

Hoge klanttevredenheid, groei in de vestigingen, het lijkt erg goed te gaan met CompaNanny. Heb je een toekomstdroom?
“Waar we in geloven is dat, hoe goed we het ook doen: het kan altijd beter. Als ik naar de toekomst kijk, zie ik ons continu in ontwikkeling. Zowel in de kwaliteit van de opvang, als in de ontwikkeling van de kinderen en onze mensen. We willen heel graag een bijdrage leveren aan een fijner gezinsleven, dus het stuk kwalitatief maatwerk voor ouders willen we verder ontwikkelen. Eén van die verbeterslagen is dat we sinds kort interactieve avonden organiseren voor ouders, waarin een trainer hen handvatten en tips geeft.”

En als we specifiek kijken naar de vestiging op Schiphol, waar hopen jullie dan te staan over een paar jaar?
“We hopen de groei van de afgelopen drie jaar verder door te kunnen zetten. Groei in aantal kinderen, groei in medewerkers en heel belangrijk, groei in kwaliteit. Ik hoop eigenlijk dat de komende drie jaar zich net zo zullen ontwikkelen als we de afgelopen drie jaar hebben gedaan.”

Meer weten?
Ben je enthousiast geworden naar aanleiding van het verhaal van Jiska? CompaNanny nodigt alle ouders van harte uit om eens een bezoek te brengen aan de vestiging op Schiphol CBD, zodat je zelf kunt ervaren wat deze speciale manier van kinderopvang precies inhoudt. Hiervoor kun je terecht op www.compananny.nl.